Най-секретният самолет в света

Celera 500l 1

В епохата на повсеместна дигитализация, когато всеки има поне едно устройство с камера в джоба си, изглежда невъзможно да се запази някаква разработка в пълна тайна, особено ако тя се нуждае от специален терен и въздушни изпитания. Компанията „Otto Aviation“ обаче почти успя да направи това.

Преди малко повече от три години се появи малка сензация в самолетостроенето. Тогава на летище Викторвил в Калифорния е забелязан мистериозен футуристично изглеждащ самолет, различен от всеки един известен прототип. Към онзи момент никой не знае какво е това и най-странното е, че наоколо няма военни, т.е. тази тайна машина е обслужвана и тестванa от цивилни специалисти. A в наше време изглежда много странно, когато някой не рекламира своите проекти, за да привлече инвеститори.

След появата на първите снимки на въпросната загадъчна машина, потребители на авиационни форуми провеждат цяло разследване. От регистрационния номер на кила на прототипа те установяват името на компанията-разработчик – загадъчната „Otto Aviation Group LLC“, за която никой никога не е чувал. Един от нейните основатели е физикът Уилям Ото, работил за „Rockwell International“ върху стратегическия бомбардировач B-1. Впоследствие е намерен патент на летателен апарат, идентичен на този от снимките, и всичко става още по-интересно.

Става ясно, че прототипът носи името „Celera 500L“, но това е единственото нещо, което може да се каже със сигурност за него, а всичко останало са свободни интерпретации на документи и снимки.
Идеята на създателите на самолета е да постигнат невероятна ефективност за авиацията – до десет пъти по-нисък разход на гориво в сравнение с турбовитлови модели с подобни характеристики. В същото време ще може да се достигне почти 20 километра височина на полета, а скоростта – до 510 възела (926 км/ч).

В „Celera 500L“ всичко е изчислено така, че да има минимално съпротивление с околната среда – пълнооборотни стабилизатори и прави крила с оптимизиран аеродинамичен профил.

Фюзелажът е с формата на куршум и има превъзходни аеродинамични свойства. Отстрани в центъра на елипсоида е монтирано крило с профилни краища, а отзад са разположени два въздухосборника за двигателя, кръстообразно оперяване и тласкащ винт зад него. 12-цилиндровият дизелов двигател с многостепенен турбокомпресор RED A03 задвижва витло с променлив ход и пет саблевидни лопатки.

Друга интересна характеристика на „Celera 500L“ е конструктивното решение на задкрилките, направени от няколко плоскости, което дава възможност геометрията на крилото, а съответно и аеродинамичните му характеристики да се променят в широк диапазон. Когато, например, се налага излитане от малко летище с къса писта, е възможно чрез промяна на формата на крилата да се създаде голяма подемна сила, а след набиране на височина всичко да се върне в позиция за най-малки съпротивления. Засега тази технология не е прилагана при малки самолети.

През 2019 г., след публикуването на снимки на „Celera 500L“ по време на скоростно рулиране на писта, интересът към странния самолет набира нова сила. Засега се провеждат тестове за поведението на самолета в различни режими на земята, правят се различни подобрения с цел усъвършенстване на машината.

Независимо обаче дали „Celera 500L“ ще може да достигне мечтаните характеристики, „Otto Aviation“ успя да направи невероятното и да върне всички ентусиасти в авиацията към онези години, когато дори най-големите компании пазеха в тайна своите разработки. Фотографи с камери през рамо се криеха като шпиони по летищата с надеждата да направят снимка на новата машина. А после, заедно със също толкова запалени любители конструктори, правеха догадки и разгадаваха какви революционни технически решения са използвани при нейното производство. За непосветените такива снимки ставаха причина да вярват в НЛО или връзката на инженерите с извънземни същества.

В края на краищата наскоро „Otto Aviation“ разсекрети напълно своята разработка. Първият полет на самолета се състоя през ноември 2019 г. и досега са изпълнени 31 изпитателни полета с различни летателни задачи. В първия летателен модел илюминатори има само в кабината на пилотите, но във финалните версии ще има и в средната част на фюзелажа, където ще бъде разположен пътнически салон за шест пътника, чиито седалки ще бъдат разположени на два реда. Освен пътническа версия, компанията планира да създаде две товарни версии, способни да побират контейнери от клас D. Едната от версиите ще бъде изпълнена на база обичайната – „Celera 500L“, a втората „Celera 1000“ ще има 20% по-голям обем на фюзелажа.

„Otto Aviation“ планира до 2023 г. да премине пълно сертифициране пред Federal Aviation Administration (FAA) на САЩ, а до 2025 г. да започне серийно производство. Има идеи в бъдеще този самолет да бъде оборудван с експериментални двигатели, базирани на алтернативни енергийни източници – електричество или водород.

Celera 500l