10-те най-опасни за шофиране държави
Шофирането в друга държава е нещо, което може да влуди всеки шофьор. Особено ако във вашата страна движението е в дясната лента, а отивате в Япония или Англия, където движението е ляво. Освен това неудобните и тесни пътища на стара Европа с безкраен брой еднопосочни улици и странни кръстовища, могат да създадат големи затруднения на шофьорите, идващи от други континенти. По същия начин за европейците движението в Америка изглежда главозамайващо заради магистралите с огромен брой ленти за движение и многобройни прилежащи платна, пресичащи други магистрали. Така че, шофирането в чужда страна изисква доста по-голямо внимание, отколкото у дома. Затова е необходимо предварително шофьорът да се запознае с различията и особеностите на мястото, където отива.
В много страни пешеходците имат тотално предимство и затова всички автомобили се съобразяват с тях, задължени са да отстъпят на пешеходеца, дори ако няма съответна табела или пешеходна пътека. На други места по света по всяко време на пътя може да излезе добитък.
Също така трябва да се има предвид, че не във всички държави се полагат особени грижи за пътните знаци. В Ливан, например, пътните знаци приличат повече на информационни табели и вероятността чуждестранният шофьор да ги пропусне, е много голяма.
Приоритетът при преминаване на кръгови кръстовища в различните държави може да е различен. По принцип с предимство е движещият се в кръга, но може да бъде и обратното.
Също така трябва да се има предвид, че не във всички държави се полагат особени грижи за пътните знаци. В Ливан, например, пътните знаци приличат повече на информационни табели и вероятността чуждестранният шофьор да ги пропусне, е много голяма.
Приоритетът при преминаване на кръгови кръстовища в различните държави може да е различен. По принцип с предимство е движещият се в кръга, но може да бъде и обратното.
Световната здравна организация събира статистически данни за всичко, свързано с благосъстоянието на страните, включително прави световна статистика на пътнотранспортните произшествия и смъртните случаи. За всяка държава се изчислява броят на загиналите при катастрофи по пътищата на 100 000 души население за 1-годишен период. Например, през последните години в Обединеното кралство при пътно-транспортни произшествия умират средно около 4 на 100 000 души годишно, в САЩ процентът е по-висок – 11 души на 100 000. Но има държави, в които това съотношение е огромно.
Вижте 10-те държави с най-опасните и най-лошите шофьори, които често не спазват правилата за движение и стават причина за тежки пътни инциденти:
10. Чад – 29,7 загинали на 100 000 души годишно

Чад е сравнително малка африканска държава с население малко над 13 000 000 души. Транспортната инфраструктура е неадекватно малка за нуждите на страната. Пътната мрежа включва около 40 000 км пътища, от които само около 600 км са асфалтирани. Това е много бедна страна и затова качеството на пътната инфраструктура е критично ниско за световните стандарти. Тук се говорят френски, арабски и много други езици, има голямо разнообразие от вероизповедания. Ето защо често в тази страна хората не се разбират помежду си, особено на пътя. Освен това малко повече от 50 % от хората са под 14-годишна възраст. Статистиката сочи, че тук хората не доживяват до старост. И честа причина за смъртта са злополуките.
9. Оман – 30,4 загинали на 100 000 души годишно

Тази крайбрежна държава е част от Арабския полуостров, граничи непосредствено със Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства. Страната се управлява от султан. Почти 3/4 част от страната е пустинна. Повечето пътища не са в цветущо състояние, освен това често случващите се пясъчни и прашни бури ги засипват и те стават непроходими. Това е една от причините за големия брой тежки пътнотранспортни произшествия. Друг фактор се явява непропорционалното съотношение между жени и мъже във всички възрастови групи – жените са повече от мъжете. Освен това почти 43 % от населението е на възраст между 25 и 54 години. Вероятно преобладаването на младоци и жени зад волана оказва също влияние върху високия процент смъртност по пътищата на тази страна.
8. Гвинея-Бисау – 31,2 загинали на 100 000 души годишно

Гвинея-Бисау се намира в западната част на Атлантическия океан и граничи със Сенегал и Гвинея. Населението ѝ е едва около 1 700 000 души, но въпреки малкото хора, тази страна има голям процент катастрофи по пътищата. Обичайна картина на пътя е демонстрацията на разгневени шофьори, които крещят един срещу друг на португалски език. Агресивното шофиране без правила не е рядкост тук. Само 1 % от населението тук са европейци, всички останали са африканци. Едва 7 % от тях надхвърля 55-годишна възраст. Според световната статистика младите хора са по-склонни да попадат в пътнотранспортни произшествия. Като се вземе предвид, че 19 % от населението на Гвинея-Бисау е на възраст от само 19 години, това вероятно обяснява донякъде огромния брой тежки произшествия.
7. Ирак – 31,5 загинали на 100 000 души годишно

Подобно на повечето от страните в тази класация, в Ирак също живеят малко хора над 55 години – едва 6,4 % от населението. Разбира се, не е официално доказано, че по-младото население на страната допринася за големия брой пътнотранспортни произшествия. Но във всички страни ясно се вижда връзката между възрастовата демография на населението и пътните инциденти – колкото са по-малко възрастните хора в страната, толкова е по-голям броят на загиналите при пътнотранспортни произшествия на 100 000 души население.
6. Нигерия – 33,7 загинали на 100 000 души годишно
Това е най-гъсто населената африканска държава. Хората над 55 години са едва 6,1 % от цялото население. Това е така, защото средната продължителност на живот в Нигерия е 52 години. Част от причините за тази малка продължителност на живота са големият брой инциденти по пътищата и разбира се, високата смъртност от СПИН. Освен това хората често умират от насилствени действия, както и поради лоша медицинска грижа за населението, което води до големи рискове от заразяване с инфекциозни заболявания. Но нигерийските пътища не са единственото място, където хората трябва да внимават. Опасно е и край бреговете, където действат морски пирати.
5. Иран – 34,1 загинали на 100 000 души годишно

Иран има географски сходства със съседния Ирак. В Иран средната възраст на населението е 28 години и само 10 % от хората в страната са над 55 години. Това показва, че връзката между възрастта и смъртните случаи, следствие на пътнотранспортни произшествия, не е единственият фактор за високия процент на злополуките в страната. Въпреки това Иран е на 5-то място в света по брой на загинали по пътищата. За съжаление експертите не могат да посочат точната причина за това. Не може еднозначно да се каже, че това се дължи на културата на населението, тяхното образование или лошата регулация на трафика. Най-вероятно причината не е една, а е комплексна.
4. Венецуела – 37,2 загинали на 100 000 души годишно

Причината за високата смъртност по пътищата на Венецуела най-вероятно се състои в това, че хората карат основно стари автомобили. Факт е, че при топъл и мек климат автомобилите като правило, имат по-дълъг експлоатационен живот. Но старите автомобили със сигурност се нуждаят от нови части, които не се предлагат за закупуване в тази страна. Затова населението е принудено да ремонтира със стари, амортизирани автомобилни части. В резултат на това техническата неизправност на превозните средства става честа причина за произшествия, а Венецуела се нарежда сред едни от най-опасните за шофиране страни в света.
3. Тайланд – 38,1 загинали на 100 000 души годишно

Тази страна е известна с тропическия си климат и няколко планински района с диви животни. По пътищата на Тайланд често се случват големи катастрофи с голям брой жертви. Типичен пример е катастрофата с камиони през 2014 г., при която загинаха 15 души, а 30 бяха ранени. Причината за произшествието беше старият автобус, спирачките на който са отказват. Освен това стандартите за безопасност по пътищата на страната не са високи, а и самите хората тук имат ниска култура в това отношение.
2. Доминиканска република – 41,7 загинали на 100 000 души годишно

Според статистиката правилата на пътя в Доминиканската република не се спазват от никого. На практика червена светлина не съществува за хората тук. Освен това шофьорите в тази страна никога не спазват предимствата при преминаване на превозното средство през кръстовище. Когато завиете нанякъде, трябва да сте подготвени, че ще бъдете засечени от друг автомобил или такъв ще ви изпревари в насрещната лента на завоя. Най-големият брой произшествия в тази страна е свързан именно със страничен удар. Ето защо тази страна е на второ място в света по брой на смъртните случаи по пътищата.
1. Ниуе – 68,3 на 100 000 души годишно

Ниуе е островна държава и се намира в южната част на Тихия океан, на 2 400 км от Нова Зеландия. Кораловият остров е разположен в триъгълника, образуван от островите Кук, Тонга и Самоа. Населението е едва 1 600 души, а отгоре на всичко страната има отрицателен прираст (например от 2010 до 2014 г. населението на страната намалява с 200 души). При такъв брой полинезийската държава не може да си позволи да губи хора. И въпреки това основната причина за смъртността са пътнотранспортните произшествия. И всичко това – при наличие на само 64 км пътища, които минават по бреговата ивица. Изненадващо е и това, че тук всъщност няма транспорт – той се състои от няколко стари автобуса, мотоциклети и велосипеди. И така Ниуе се нарежда на първо място в света по брой на смъртните случаи от пътнотранспортни произшествия на глава от населението.