10-те най-добре пазени бизнес тайни в света
Успешният бизнес зависи от много фактори, но един от най-важните е уникалността на предлагания продукт. Безкомпромисната конкуренция в бизнеса води до непрекъснати опити за копиране на вече наложили се продукти. Печелившите марки обаче пазят „тайните формули“ и всякакви важни елементи от успешния им продукт. Най-добрите не издават същината на успеха си, а я пазят и я предават на наследниците си с мистика, присъща на магьосниците.
Източник: Politika.bg
Вижте най-ревниво пазените бизнес тайни:
10. Рецептата за Dr Pepper
Газираната безалкохолна напитка Dr. Pepper съдържа 23 различни съставки, които се знаят само от трима високопоставени ръководители в компанията. Говори се, че една от съставките е сок от сини сливи. Напитката е създадена през 1880 г. от Чарлз Алдертън в Уако, Тексас. Oт 1885 г. се сервира в заведения, а от 1904 г. се продава в магазините в САЩ. Днес напитката е завладяла пазарите в Европа, Азия, Канада, Мексико, Австралия, Нова Зеландия, Южна Африка и Южна Америка.
9. Съставките на аерозолен спрей WD-40
Първоначално препаратът е разработен за индустриални потребители като водоотблъскващо средство, предпазващо от корозия. По-късно се установява, че той има много възможности за използване и в бита. Според корпоративната легенда, формулата на продукта е разработена при четиридесетия опит (WD-40 като съкращение от английския израз Water Displacement – 40th Attempt). Точната формула на продукта и до днес е търговска тайна и се пази строго. Компанията-производител смесва съставките в три различни държави. Продуктът не е патентован, за да се избегне разкриването на технологията на производство.
8. Алгоритъмът на Google
Намирането на полезна информация в мрежата е нещо, което много от нас приемат за даденост. Според интернет изследователската компания Netcraft, съществуват близо 150 милиона активни уеб сайта. Задачата на търсачката да пресее цялата информация от всички сайтове, за да покаже най-полезната, е много сложна. Всяка година в методите за търсене на Google се внасят по 500 подобрения. Методите, използвани от търсачката, която може да намира точни резултати дори на сгрешени думи, се пазят ревностно от компанията.
7. Калта за търкане на бейзболни топки Лина Блекбърн
Използваните във висшата лига по бейзбол топки се отъркват в кал, което позволява на питчърите да имат по-добър захват. Калта е открита през миналия век от бейзболиста Лина Блекбърн и се добива от тайно място в щата Ню Джърси. Само един човек знае местонахождението на това място и той прави по 5-6 курса на година. Тази глина се нарича „кал за търкане Лина Блекбърн“.
6. Рецептата за поничките Krispy Kreme (донати)
Французин продал рецептата за популярните понички на Ишмаел Армстронг, заедно със заведение в щата Кентъки през 1933 г. В момента само четирима души знаят точните пропорции на съставките, които се пазят в трезор в централата на компанията в Уинстън-Салем.
5. Рецептата на KFC
Оригиналната рецепта от 11 билки и подправки на Харълд Сандърс – създателят на KFC – е сред най-прочутите търговски тайни в ресторантьорския бизнес. Според New York Times тя е сред най-ценните активи на компанията. Рецептата не е патентована, защото срокът на патента може да изтече, а търговската тайна остава интелектуална собственост на компанията завинаги. За да се запази тайната на рецептата, половината от съставките се смесват в една фабрика, а другата половина – в друга. Копие от рецептата, подписано от Сандърс, се съхранява в централата на KFC в Луисвил.
4. Специалните мъфини на Thomas
Thomas’ са марка английски кексчета и гевреци, които са популярни в Северна Америка. Само 7 души в Bimbo Bakeries – компанията собственик на марката Thomas’, знаят рецептата за кексчетата. Когато изпълнителният директор на компанията Крис Ботичела напуска, за да се присъедини към конкурентната Hostess Brands, от Bimbo Bakeries се обръщат към съда, за да поискат забрана.
3. Специалният сос на Big Mac
Сосът за Big Mac се доставя в ресторантите предварително приготвен в специални кутии. От McDonald’s губят оригиналната рецепта през 80-те години. Когато бившият шеф Фред Търнър се връща в компанията, той си спомня 36-годишната рецепта и я възстановява. През 2012 г. McDonald’s призна, че специалните съставки на соса не са тайна, защото рецептата е била на разположение онлайн в продължение на години. За соса са необходими майонеза, кисели краставички, горчица, лук и чесън на прах, бял винен оцет и малко червен пипер, но съотношението им не се уточнява.
2. Ликьор „Шартрьоз“
Дори и днес формулата на зеления ликьор остава загадка, която съвременните методи не са в състояние да разгадаят. Това, което се знае е, е създаден от френски монаси, които са използвали тайна смесица от 130 билки, които се киснат в алкохол и после се дестилират няколко пъти. След това ликьорите се оставят да отлежат в продължение на няколко години в огромни дъбови бъчви, които се намират в най-дългата изба в света. В момента само двама монаси знаят рецептата, която е била укрита от властите по време на Френската революция.
1. Рецептата на Coca-Cola
Тази рецепта става търговска тайна в края на 19-и век. Формулата включва съставки, смесени в сироп, представляващ силно концентрирана смес от вкусове, които се смесват само в няколко избрани центрове в света. След като този концентрат е приготвен, той се предоставя на бутилиращите компании по света, които го смесват с други сравнително незначителни за оформянето на вкуса добавки, след което се разрежда с вода и се подлага на въглероден двуокис, за да се газира. Съществува мит, че само двама души имат достъп до рецептата, като всеки знае само половината от нея. Истината е, че всеки от тях знае цялата формула (така че да не бъде изгубена при внезапна смърт на единия от тях), а има и други, които са знаели процеса на създаването ѝ. През 2006 г. служител на Coca-Cola беше арестуван за това, че се опитал да продаде рецептата на Pepsi за 1,5 млн.