10-те най-вредни навика на неопитните шофьори

Няма нищо срамно да си начинаещ шофьор – даже и най-добрите автопилоти в някакъв момент са карали шофьорски курсове и са свиквали с автомобила. Проблемът е само, че някои от грешките, които се допускат от неопитност, после може да се превърнат в навик за цял живот. Ето най-често срещанитe и как да се отървем навреме от тях:
1. Правилна позиция на седене

Колкото и маловажно да звучи, правилната позиция зад волана е от голямо значение. Неправилно седналият шофьор е много по-рисков. Преди години автоинструкторите отделяха по цял час, за да обучат курсистите как трябва да седят в автомобила, но към днешна дата това е рядкост.
Каква всъщност е правилната позиция?
Седалката трябва да е нагласена така, че да има добра видимост във всички посоки, но в същото време спокойно да се достигат педалите и то под удобен ъгъл – иначе краката ще заболят твърде бързо. При натискане на спирачката до долу коляното все още трябва да остава леко сгънато. Ръцете трябва да лежат на волана в положение 9:15 – т.е. в двете му най-странични точки. Лактите трябва да са сгънати. Напълно изправените ръце не само забавят реакциите, но и носят по-висок риск от фрактури при сблъсък. Гърбът трябва да е изправен, а не в полулегнало положение, както обичат да карат някои.
Каква всъщност е правилната позиция?
Седалката трябва да е нагласена така, че да има добра видимост във всички посоки, но в същото време спокойно да се достигат педалите и то под удобен ъгъл – иначе краката ще заболят твърде бързо. При натискане на спирачката до долу коляното все още трябва да остава леко сгънато. Ръцете трябва да лежат на волана в положение 9:15 – т.е. в двете му най-странични точки. Лактите трябва да са сгънати. Напълно изправените ръце не само забавят реакциите, но и носят по-висок риск от фрактури при сблъсък. Гърбът трябва да е изправен, а не в полулегнало положение, както обичат да карат някои.
2. Използване на телефон в колата

Писането и четенето на съобщения по време на шофиране е, меко казано, безотговорно. Вероятно на всеки се е случвало да го направи поне веднъж, но рискът, който носи, определено не си заслужава. Разговорите с телефон на ухото също не са безобидни – те забавят скоростта на реакциите с 20-25%. Ако нямате хендс-фри, а разговорът е наложителен, ползвайте високоговорител. Също така е важно да се изгради навик телефонът да стои на едно и също и място в колата, което да е достъпно, да няма опасност от хлъзгане и падане – при позвъняване по време на движение няма да се наложи дълго опипване и търсене, което да отклони вниманието от пътя.
3. Поставяне на предпазен колан

Закопчаването на колана е досадно, но полезно. Освен опасността от евентуална глоба, незакопчаният колан увеличава драстично риска от травми при катастрофа. И това важи не само за пътуващите отпред, а и за тези на задната седалка – ако не са пристегнати, дори при удар с умерена скорост, те могат да полетят напред с огромна сила.
4. Престрояване

За начинаещите шофьори всяка маневра е сложна, а престрояването през няколко ленти преди кръстовище носи огромно напрежение. Разумно е да ги избягвате поне на първо време, докато посвикнете с автомобила и контролирането му се превърне в рутина. За улеснение и за да не се налагат изнервящи маневри в последния момент, от полза може да бъде навигацията, която отрано да подскаже къде да се престроите.
5. Лява или дясна лента

Изключително важно е за всички, не само за начинаещите е да избират разумно лентата за движение. Колкото и невероятно да звучи, има дори инструктори, които обясняват на курсистите си, че в града могат да карат, където поискат. Правилникът наистина не задължава изрично да се движите вдясно, както е извън града, но здравият разум го подсказва. Освен ако не се престроявате преди кръстовище, опитвайте да карате по възможност вдясно и да не пречите на онези, които карат по-бързо от вас. Не е нужно да обяснявате на останалите участници в движението колко са некадърни, къде и с каква скорост да карат – за тази цел си има Пътна полиция.
6. Ръчната спирачка

Функцията на ръчната спирачка е да обезопасява автомобила, когато е паркиран. Но все повече млади шофьори смятат, че тя е нещо ненужно. Наистина, в люта зима има риск от замръзване при по-старите автомобили. Но при всички други обстоятелства ръчната спирачка е нужна. Оставянето на скорост невинаги е достатъчно, за да предотврати потегляне на паркирания автомобил, а за причинените щети от това отговорността си е ваша.
7. Умора зад волана

Професионалните шофьори добре знаят, че единственият начин да се справят със сънливостта е да подремнат. Не помагат нито кафетата, нито отвореният прозорец, нито усилената музика. Но новаците често се изкушават да опитат тези „способи“, само и само да успеят да довършат по-рано пътуването си. Нерядко го довършват не по начина, по който са искали. Затова винаги, когато усетите клепачите да натежават, по-добре направете половин час почивка. И по възможност избягвайте твърде дългите преходи. Рискът от катастрофа след 12 часа зад волана е цели 9 пъти по-висок, отколкото след 6 часа. Неслучайно тираджиите са задължени по закон да почиват на определени интервали.
8. Загряване на двигателя

Всеки е чувал, че през зимата моторът трябва първо да загрее, преди да се подлага на сериозни натоварвания, но всъщност това важи за всички сезони. Натискането на газта до дъно при все още студен двигател съкращава осезаемо живота му. Затова просто потеглете и известно време се движете бавно и спокойно, докато работната температура доближи оптималните градуси. Неслучайно има индикатор за нея на таблото.
9. Силната музика

Силната музика е крайно непрепоръчителна, особено за млади шофьори. Освен че предизвиква неприязън у околните, тя влияе силно върху концентрацията и скоростта на реакциите. Главният проблем е в невъзможността да се чуят важни звуци – такива от двигателя на собствения автомобил, доближаването на друг, сирени на линейка или пожарна. Има и научни изследвания на тази тема, според които различните стилове музика влияят различно върху концентрацията – тежката ритмична музика влошава значително концентрацията, докато класическата напротив – подобрява я.
10. Клаксонът

У нас клаксонът се използва с най-разнообразни цели – да стреснеш някого, защото не е потеглил незабавно на зелен светофар, да поздравиш случайно забелязан в задръстването приятел, да накараш жената да спре да се върти пред огледалото, да отпразнуваш факта, че някак си успял да завършиш 12-и клас и т.н. Всъщност правилникът за движение по пътищата позволява употребата на клаксон само, когато това е необходимо за избягването на произшествие. В останалите случаи ползвайте други комуникационни средства.