Топ 8 българи в западната развлекателна индустрия
Българите са талантливи професионалисти, които работят в сътрудничество с хора от цял свят и създават красиви неща, които ни вдъхновяват.
В тази класация заслужават да попаднат още много българи. Например Румен Петков – режисьор на епизоди на „Джони Браво“, „Лабораторията на Декстър“, създател и на много популярни български анимационни поредици – щъркела Чоко и жабата Боко и „Планетата на съкровищата. Друг пример – Борислав Славов (Glorian) – композиторът на музиката за игрите на българското студио Black Sea Studios, чиито последен проект беше съвместно с Ханс Цимер по нашумялата Crysis 2. Или пък Цветомир Георгиев (по-известен по форумите като Alfred Hitchcock), който прави дизайна на много триизмерни герои от „Трансформърс“ 3, „Планетата на маймуните“, „Зеления фенер“, „Сблъсъка на титаните“, „Пърси Джаксън“…
- Владимир Койлазов и Петър Митев
Двамата са известни като създателите на V-Ray технологията, която е толкова революционна, че се използва с други водещи софтуерни продукти като 3ds Max, Maya, Blender и Cinema 4D. V-Ray е отговорна за специалните ефекти на филми като „Аватар“ и „Трон“ и е широко използвана от дизайнерите по света.
- Виктор Антонов
С неговия мрачен стиймпънк стил, Виктор е най-известен с отличната си работа по любимата на милиони компютърна игра „Half Life 2“, където играчът има чувството, че извънземни контролират крайните столични квартали и са превърнали София в полигон за някакъв междупланетен социален експеримент, което не е толкова далеч от реалността.
„Half Life 2“
Виктор Антонов е художествен директор на играта и има заслуга за много от оръжията, возилата и екипировката на т.нар. Combine Soldiers – нещо като жандармеристи без уважение към правата на цивилните, ако въобще има друг вид.
- Валентин Василев
Скулпторът заминава за Америка с желанието да разшири творческите си хоризонти. Големият пробив е един от най-касовите филми на всички времена – „Титаник“ (1998) на Джеймс Камерън. Валентин Василев е автор на почти всички архитектурни детайли около камината на кораба и сцените с наводняването на коридорите.
„Титаник“
Василев работи и по „Двестагодишния човек“ (1999). Също така е автор на някои от странните извънземни в „Пристигащия“ (1996) с Чарли Шийн – онези, дето колената им се свиват наобратно и тичат из пустинята.
- Емил Симеонов
Той главен аниматор за „Златният компас“ (2007), когато филмът печели „Оскар“ в категорията за визуални ефекти. Работил e и по втората и третата част на „Трансформърс“, oт неговите ръце са създадени двата малки робота – Уили и Брейнс, които живеят с главния герой Сам Уитуики.
„Златният компас“
Българинът е работил по двайсетина филма, сред които „Покахонтас“ (1995), „Синдбад – Легенда за седемте морета“ (2003), „Ван Хелзинг“ (2004), „Пърси Джаксън и боговете на Олимп“ (2010) и др. Като свой любим проект обаче той определя „Принцът на Египет“ (1998).
- Любомир (Любо) Христов
Любо завършва анимационна режисура във ВИТИЗ и след като заминава за Лондон се научава сам да си служи с компютър. Не му отнема много време да стане художествен ръководител в Холивуд. Дори си създава собствено студио и се захваща с голямото кино.
„Войната на боговете“
„Лигата на необикновените“ (2003), „Константин“ (2005), „Страшен филм 4“ (2006), дори „300“ (2006) и „Войната на боговете“ (2011) – всички тези филми и още много съдържат визуални ефекти, създадени от неговата компания. Почти всяка година Любо работи по касов филм.
- Пенка Кунева
Пенка Кунева е работила като оркестратор или музикален аранжьор на много от любимите заглавия от последното десетилетие. „Матрицата: Презареждане и Революции“, „Ангели и демони“, „Трансформърс“ 2 и 3, „Стюарт Литъл 3“ , „Карибски пирати: На края на света“, „Тексаско клане“, „Той не си пада по теб“. Нейна е и музиката в игрите Starcraft 2, Dragon Age 2, The Sims, Gears of War…, както и на част от последната игра от поредицата „Принцът на Персия“.
„Ангели и демони“
- Антони Христов
Роден в София през 1961 г., месец преди дипломирането си от софийската художествена гимназия през юни 1981 г. емигрира от България – от „непоносимост към комунизма“, както сам се изразява.
Антони Христов е сред водещите аниматори в студио „Пиксар“. В „Търсенето на Немо“ (2003) е артдиректор на сцените. Във „Феноменалните“ (2004) e художник на продукция. Като дизайнер на сцените работи по „Колите“ (2006) и е художествен директор на „Уоли“ (2008).
„Уоли“
Според IMDB в началото той е работил по анимации като „Земята преди време 2“, „Фърнгъли: последната дъждовна гора“ и „Астерикс при индианците“, които бяха в нашето детство.
- Георги Боршуков
Специализира компютърна графика в Бъркли и на 26 години вече е част от екипа на „В какво се превръщат мечтите“ с Робин Уилямс. Филмът печели „Оскар“ за специални ефекти. Едно блестящо начало, но това, което следва, е дори по-удивително.
През 2001 Георги получава специален сертификат за техническо постижение за „разработване на система за генериране на изображения, позволяващи хореографирано движение на камерата чрез реконструирани чрез компютърна графика дакери“. Или на езика на всички диви фенове – „булит тайм“.
До голяма степен благодарение на разработките на Георги Боршуков „Матрицата“ се превърна в революционен филм, след който екшъните и научната фантастика се промениха изоснови.